maandag 15 april 2013

OPPM met COPM bij bezoek 1



Fase 1 : Benoemen, valideren en prioriteiten van de problemen in het handelen zoals de cliënt deze ervaart.

 

Anamnese


Ø  C.V.
Ø  11 juli 1953
Ø  Geboren te Leuven
Ø  Belg
Ø  Gehuwd
Ø  1 zoon en 1 dochter
Ø  Omgeving :
Rijhuis in het centrum van de stad, het rijhuis bevat vele verdiepingen. Ze gaat met de fiets naar het werk.

Ø  Beroep :
Logopediste

Ø  Hobby’s vroeger en nu :
Bewegen, werken in de tuin, bakken, fotografie, lezen in de krant, lezen in dikke boeken en reizen. Tegenwoordig houdt ze het lezen niet lang vol door reuma die zich steeds verder manifesteert.

Hoe staat Claire tegenover het creëren van een nieuw hulpmiddel?

Iets dat compact is, waarbij ze graag in lig en of zit kan lezen gedurende langere periode. Dit liefst met neksteun. Ze had graag iets gehad dat verstelbaar is in hoogte en breedte. Omdat de technologie nooit stil staat, had ze ook graag kunnen werken met de Ipad, dit terug voor een langere periode.

Vaststellen van de voor cliënt belangrijke problemen in het handelen

De problemen situeren zich vooral op het fysieke vlak en deels het cognitieve vlak. Bij het scoren van haar eigen ontwerpen, zijn deze naar tevredenheid en uitvoering grandioos gebuisd. We geven hierbij een score van 0/10.

 

Fysiek

De fysieke ongemakken ervaart ze slecht en ze gebruikt een brace in de nacht om de gewrichten te ontlasten.
Bij transfers van slaapkamer naar keuken of keuken naar living ervaart ze momenteel nog geen problemen.
Fietsen gaat steeds moeizamer omwille van problemen met haar staartbeen.

Cognitief

Haar algemene toestand beschrijft ze eerder als een lastige situatie. Maar ze neemt de dagen zoals ze komen. Ze heeft wel moeite omdat ze hobby’s moet laten vallen door haar ziekte.
 Vermoeidheid komt niet omwille van de cognitieve functies maar door de fysieke problematiek.



Het vaststellen van de indicatie voor ergotherapie


C. heeft een bedreigende situatie op vlak van vrijetijdsbesteding met andere woorden zijn haar dagelijkse handelingen verstoord. Bij het lezen vertoont ze ernstige problemen en dankzij de ergotherapeut kunnen advies en gewrichtontlastende middelen worden aangereikt, dit in samenwerking met studenten design. Er moet een evenwicht gevonden worden tussen wat ze wil en wat ze nog kan doen. Een gepersonaliseerd hulpmiddel is hierbij broodnodig .

Fase 2 : Selecteren van één of meerder theoretische kaders


Bron: Internet, geraadpleegd op 8 april 2013. (Bron)

Ø  Ik maak gebruik van het PEO – model vanwege de “fit” die geïllustreerd wordt tussen Persoon, Omgeving en Handelen, gebaseerd op Law et al. Bij C. zijn deze gebieden ver van elkaar verwijderd. Het handelen is dusdanig verstoord dat dit ook invloed heeft op de intrapersoonlijke componenten. De omgeving kan ze bijgevolg ook niet meer optimaal gebruiken. Wanneer we de omgeving veranderen, het “ideale leeshulpmiddel”, zal de “fit” groter worden waarbij het gebied van de uitvoerende handelingen vergroot. Het handelen beperkt zich niet enkel tot het lezen en de vrijetijdsbesteding maar dit kan uitgebreid worden op vlak van koken en zelfs werk.

Fase 3 : analyseren en vaststellen van componenten van het handelen en condities van de omgeving

 

1.     De persoon

(Werd reeds beschreven in bovenstaande punten)

1.1. We richten ons vooral op de fysieke situatie van C.

1.       Het huis kent vele verdiepingen, wat niet idealiter is voor een persoon geconfronteerd met reuma.
2.       C. kan geen boek lezen gedurende 30 minuten. Uithouding is minimaal.
3.       Daarom zijn er verschillende plaatsen in het huis waar ze kan wisselen van houding.

2.     Het handelen

2.1. Vrije tijd

Ø  Boeken
Ø  Televisie
Ø  Wandelen
Ø  Fietsen
Ø  Reizen
Ø 

2.2. Productiviteit

In de werksituatie ondervindt ze momenteel nog geen last, toch had ze graag met een Ipad kunnen werken om zo thuis haar werk verder te kunnen zetten.
Hobby’s vallen weg door de aanslepende ziekte. Lezen is voor haar echte ontspanning en dit weg nemen zou een groot verlies betekenen voor haar.

3.     De omgeving

3.1. Fysiek

Er zijn geen aanpassingen in huis. Transfers uitvoeren lukt nog altijd.



Fase 4: inventariseren en vaststellen van sterke kanten en hulpbronnen.

 

Sterke kanten van de cliënt


Ø  Inventief, kunstig, relativeringsvermogen

Sterke cliënten van de ergotherapeut

Ø  Cliëntgericht, vriendelijk, het bieden van een luisterend oor

Fase 5: onderhandelen over uitkomsten en het maken van het plan van aanpak


Bezoek 1

1.       C. kan haar eigen uitvindingen demonstreren aan ons.
Ze kan hierbij haar beste hulpmiddel uitkiezen maar ondanks alles is ze hier niet tevreden. Een link naar CMOP kan worden gemaakt doordat ze alle uitvinden een 0/10 geeft naar uitvoering en tevredenheid.

2.       Het hulpmiddel zou ze graag in verschillende ruimten kunnen gebruiken alsook verstelbaar in verschillende standen.

3.       Het functionele aspect is momenteel veel belangrijker dan het ethische. Later kan er misschien gezorgd worden om het mooi te laten ogen

 

Ergotherapie – therapieplan  

Ø  Lange termijn doelstelling
C. kan haar eigen doelstelling formuleren.
“Ze verwacht dat het lezen kan hervat worden.”

ð  De doelstelling kan uitgebreid worden in vrije tijd alsook in werksituatie!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten