Fase 1 : Benoemen, valideren en prioriteiten van de problemen in het handelen zoals de cliënt deze ervaart.
Anamnese
Ø C.V.
Ø 11 juli 1953
Ø Geboren te Leuven
Ø Belg
Ø Gehuwd
Ø 1 zoon en 1 dochter
Ø Omgeving :
Rijhuis in het centrum
van de stad, het rijhuis bevat vele verdiepingen. Ze gaat met de fiets naar het
werk.
Ø Beroep :
Logopediste
Ø Hobby’s vroeger en nu :
Bewegen, werken in de
tuin, bakken, fotografie, lezen in de krant, lezen in dikke boeken en reizen.
Tegenwoordig houdt ze het lezen niet lang vol door reuma die zich steeds verder
manifesteert.
Hoe staat Claire tegenover het
creëren van een nieuw hulpmiddel?
Iets dat compact is, waarbij ze graag
in lig en of zit kan lezen gedurende langere periode. Dit liefst met neksteun.
Ze had graag iets gehad dat verstelbaar is in hoogte en breedte. Omdat de
technologie nooit stil staat, had ze ook graag kunnen werken met de Ipad, dit terug
voor een langere periode.
Vaststellen van de voor cliënt belangrijke problemen in het handelen
De problemen situeren zich vooral op het fysieke vlak en deels het cognitieve vlak. Bij het scoren van haar eigen ontwerpen, zijn deze naar tevredenheid en uitvoering grandioos gebuisd. We geven hierbij een score van 0/10.
Fysiek
De fysieke ongemakken ervaart ze
slecht en ze gebruikt een brace in de nacht om de gewrichten te ontlasten.
Bij transfers van slaapkamer naar
keuken of keuken naar living ervaart ze momenteel nog geen problemen.
Fietsen gaat steeds moeizamer omwille
van problemen met haar staartbeen.
Cognitief
Haar algemene toestand beschrijft ze
eerder als een lastige situatie. Maar ze neemt de dagen zoals ze komen. Ze
heeft wel moeite omdat ze hobby’s moet laten vallen door haar ziekte.
Vermoeidheid komt niet omwille van de
cognitieve functies maar door de fysieke problematiek.
Het vaststellen van de indicatie voor ergotherapie
C. heeft een bedreigende situatie op vlak
van vrijetijdsbesteding met andere woorden zijn haar dagelijkse handelingen verstoord.
Bij het lezen vertoont ze ernstige problemen en dankzij de ergotherapeut kunnen
advies en gewrichtontlastende middelen worden aangereikt, dit in samenwerking
met studenten design. Er moet een evenwicht gevonden worden tussen wat ze wil
en wat ze nog kan doen. Een gepersonaliseerd hulpmiddel is hierbij broodnodig .
Fase 2 : Selecteren van één of meerder theoretische kaders
Ø Ik maak gebruik van het PEO – model vanwege de “fit” die
geïllustreerd wordt tussen Persoon, Omgeving en Handelen, gebaseerd op Law et
al. Bij C. zijn deze gebieden ver van elkaar verwijderd. Het handelen is
dusdanig verstoord dat dit ook invloed heeft op de intrapersoonlijke
componenten. De omgeving kan ze bijgevolg ook niet meer optimaal gebruiken.
Wanneer we de omgeving veranderen, het “ideale leeshulpmiddel”, zal de “fit”
groter worden waarbij het gebied van de uitvoerende handelingen vergroot. Het
handelen beperkt zich niet enkel tot het lezen en de vrijetijdsbesteding maar
dit kan uitgebreid worden op vlak van koken en zelfs werk.
Fase 3 : analyseren en vaststellen van componenten van het handelen en condities van de omgeving
1. De persoon
(Werd reeds beschreven in
bovenstaande punten)
1.1. We richten ons vooral op de fysieke situatie van C.
1.
Het huis kent vele
verdiepingen, wat niet idealiter is voor een persoon geconfronteerd met reuma.
2.
C. kan geen boek lezen
gedurende 30 minuten. Uithouding is minimaal.
3.
Daarom zijn er verschillende
plaatsen in het huis waar ze kan wisselen van houding.
2. Het handelen
2.1. Vrije tijd
Ø Boeken
Ø
Televisie
Ø
Wandelen
Ø
Fietsen
Ø
Reizen
Ø …
2.2. Productiviteit
In de werksituatie ondervindt ze
momenteel nog geen last, toch had ze graag met een Ipad kunnen werken om zo
thuis haar werk verder te kunnen zetten.
Hobby’s vallen weg door de
aanslepende ziekte. Lezen is voor haar echte ontspanning en dit weg nemen zou
een groot verlies betekenen voor haar.
3. De omgeving
3.1. Fysiek
Er zijn geen aanpassingen in huis.
Transfers uitvoeren lukt nog altijd.
Fase 4: inventariseren en vaststellen van sterke kanten en hulpbronnen.
Sterke kanten van de cliënt
Ø Inventief, kunstig, relativeringsvermogen
Sterke cliënten van de ergotherapeut
Ø
Cliëntgericht, vriendelijk, het bieden van een luisterend oor
Fase 5: onderhandelen over uitkomsten en het maken van het plan van aanpak
Bezoek 1
1.
C. kan haar eigen uitvindingen
demonstreren aan ons.
Ze kan hierbij
haar beste hulpmiddel uitkiezen maar ondanks alles is ze hier niet tevreden.
Een link naar CMOP kan worden gemaakt doordat ze alle uitvinden een 0/10 geeft
naar uitvoering en tevredenheid.
2. Het hulpmiddel zou ze graag in verschillende ruimten kunnen
gebruiken alsook verstelbaar in verschillende standen.
3.
Het functionele aspect is
momenteel veel belangrijker dan het ethische. Later kan er misschien gezorgd
worden om het mooi te laten ogen
Ergotherapie – therapieplan
Ø Lange termijn doelstelling
C. kan haar eigen doelstelling formuleren.
“Ze verwacht dat het lezen kan hervat
worden.”
ð De doelstelling kan uitgebreid worden in vrije tijd alsook in
werksituatie!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten